maj – junij 2013
Na Pedagoški fakulteti Univerze v Mariboru pripada grafiki ugledno mesto, za kar sta zaslužna profesor Bojan Golija, ki je na Oddelku za likovno umetnost (sprva imenovan Oddelek za likovno pedagogiko, ki je bil vzpostavljen že na Pedagoški akademiji) poučeval od leta 1970 do upokojitve leta 1998, ter profesor Samuel Grajfoner, ki je Bojana Golijo nasledil kot predavatelj za področje grafike.
Pod mentorstvom prof. Samuela Grajfonerja potekajo zanimivi študentski projekti, dostopni tudi široki javnosti. Zadnjega po vrsti, ki je vzbudil veliko pozornost, so izvedli junija 2012 v okviru projekta študentov in profesorjev Oddelka za likovno umetnost mariborske Pedagoške fakultete; naslovili so ga Umetnost: ZDAJ. Interier – eksterier, sprejet pa je bil v program Evropske prestolnice kulture – Maribor 2012 (sklop RAZ:UM). Profesorji in študentje so pripravili večje število prireditev, med katerimi je bilo kar nekaj intervencij v javni prostor mesta Maribor. Dogodek z naslovom Med nevidnim in prisotnim odtisom je sodil med prireditve, ki so se odvijale v zunanjem prostoru. Pod skrbnim vodstvom profesorja so študentje delali v skupinah in pripravili velike matrice v tehniki linoreza. Zaradi velikosti so grafike lahko odtisnili le s pomočjo cestnega valjarja, kar so opravili na ploščadi pred rektoratom Univerze v Mariboru in nato še pred fakultetno zgradbo na Koroški 160. Odtiskovanje je bilo izvrstna atrakcija, ki je privabila številne mimoidoče. Tudi druge faze delovnega procesa so bile na ogled javnosti. V improviziranem razstavišču v pritličju Univerzitetne knjižnice Maribor, ki se na ulico odpira s stekleno steno, so študentje hranili potrebni material, pripravljali matrice in na vrvi, kakršne uporabljamo za sušenje perila, s ščipalkami pritrjevali sveže odtisnjene liste. Proti koncu leta 2012 je izšel skrbno oblikovan katalog s predstavitvami vseh dogodkov iz programskega sklopa Umetnost: ZDAJ. Interier – eksterier, tudi tiskanje grafičnih listov velikih dimenzij.
Likovno izhodišče za pripravo matric so bili grafični elementi, pridobljeni ob analizah srednjeveškega obreznega lesoreza. Motivi so bolj ali manj abstrahirani, nekateri pa izvirajo neposredno iz človeške anatomije. Še posebej izstopajo povečani odtisi spiralastega vzorca na koži palčne blazinice, ki velja za enega najbolj prepoznavnih detajlov človeškega telesa v smislu nezgrešljivosti individuuma, hkrati pa očara z estetiko linij. Za nekatere odtise je bila narejena po ena večja matrica, za druge so študentje sestavili več matric v eno celoto; iskanje stikov na robovih je bilo poseben izziv. Večina listov je odtisnjenih v črni barvi, študentje pa so iskali tudi večbarvne rešitve.
Za grafične liste velja, da si jih radi ogledujemo, medtem ko jih držimo v rokah, torej v vodoravni legi. Grafike so sicer vedno tudi obešali na stene, a so njihovi avtorji do nedavna ohranjali razmeroma majhne dimenzije listov. Povečevanje mer grafičnega lista gre v korak s splošnimi tendencami sodobne likovne umetnost, ki vzpostavlja nova razmerja med gledalci in artefakti. Študentski projekt pod mentorstvom prof. Samuela Grajfonerja je po eni strani sledil tem tendencam, po drugi pa neobičajno velike odtise lahko interpretiramo kot glasen klic v javnost, ki grafike kot posebne zvrsti likovnega izražanja zlasti v Mariboru niti ne opazi in zato ne ceni dovolj. K takšnemu razmisleku nas vabi tudi naslov celotnega projekta Oddelka za likovno umetnost – Umetnost: ZDAJ. Najbrž si ga ne smemo poenostavljeno razlagati zgolj kot sežeto predstavitev trenutne mariborske likovne ustvarjalnosti, pač pa bi smeli v njej zaznati poziv: Zdaj je potrebno v Mariboru umetnosti dati pravo veljavo!
Marjeta Ciglenečki