Petra Varl, grafike, slike, risbe

junij – oktober 2010

Petra Varl likovno občinstvo vedno znova preseneča z inovativnim in prijaznim nagovorom, v katerem ne manjka ljubeznivega humorja. Motive najdeva v vsakdanjem življenju lastne družine in v krogu prijateljev; prizori se zdijo neverjetno znani in pogosto se zdi, da je umetnica nas same zalotila sredi domačih opravil, ki se kot nekakšen sproščen, igriv ritual ponavljajo iz dneva v dan. Svoje podobe predstavlja v galerijah, enako pogosto pa na javnih prostorih, ko k ogledu povabi najširše občinstvo mimoidočih.

Petrino glavno izrazilo je linija, navadno krepka, izpeljana s širokimi čopiči in drugimi risali; izogiba se detajlom, brez senčenja obroblja in podobe spreminja v znake. Linija teče gladko in suvereno, Petra Varl pa jo preskuša v številnih variacijah in na različnih nosilcih. Proti koncu osemdesetih je začela z litografijami in upodabljala mame, ki vodijo otroke na sprehod, dame s psički in očete, ki fotografirajo otroke v igri. Leta 1994 je na zidove nekdanjega vojaškega parkirišča na Metelkovi v Ljubljani nalepila 90 metrov dolg trak papirja s podobo zaljubljencev, ki si s staknjenima nosovoma po eskimsko izražata naklonjenost (Nos ob nos). Nato sta s prijateljico in oblikovalko Majo Gspan Ljubljančanom nastavili koledar v parku Zvezda (1995). Takrat so Ljubljančani dobili nova prijatelja: Zvezdo in Odeona, ki sta na koledar zapisovala pomembne dogodke in jih tudi pomagala ustvarjati, predvsem pa nista zamudila nobene od Petrinih razstav.

V letu 1999/2000 je portretirala prijatelje in sorodnike; njihov značaj je opredelila z nekaj skopimi potezami in jih prenesla na laminatne plošče. Ponavljajoče se shematizirane podobe obličij z zaprtimi očmi(!) se razlikujejo le v pričeskah, bradah, brkih in komaj zaznavno v obraznih potezah. Odmevni projekt je sodil v umetničin koncept raziskovanja zasebnega prostora, saj so vsi portreti del opreme v domovih portretirancev. Nekaj kasneje je linijo materializirala z vezenjem; s pisano nitjo in s pomočjo šivalnega stroja je dopolnila risbo s svinčnikom, natisnjeno na platno. V letu 2008 je upodobila nekaj prelestno lepih in nadnaravno velikih ženskih (avto)portretov, ki s pomočjo steklene membrane srebrno bleščijo in čarajo nedosegljivi glamur.

V Petrinem opusu ima poleg linije vedno večji pomen tudi beseda. Tako kot se v motiviki odziva na le na prvi pogled nepomembne dogodke iz vsakdana, tudi zapisana beseda sledi prostemu govoru in se ne ozira na slovnična pravila. Beseda usmerja naše razumevanje podobe. V ciklusu risb, ki jih je predstavila januarja 2010 v Umetnostni galeriji Maribor, je risbe majhnih dimenzij razvrstila v pare skoraj identičnih podob in jih podnaslovila z nasprotujočimi si besednimi zvezami. Je mlada žena lepa ali pametna, je sramežljiva ali sexy, je možakar z aktovko bogat ali reven? Na spletni strani Petre Varl je najti njen avtoportret s pripisom »rada sem srečna«. Resnično v njenem opusu ni mračnih vsebin; umetnica je prepričana, da se želje uresničijo, če se zanje potrudimo. Petra Varl si zaželjeno nariše.

Marjeta Ciglenečki

Petra Varl: Avtoportret a in b, risba s tušem na papir, 2010

Petra Varl je študirala slikarstvo na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani, kjer je leta 1997 tudi magistrirala. Deluje kot vizualna umetnica na področju risbe, grafike, slikarstva, ilustracije in prostorskih postavitev. Svoja dela je predstavila na samostojnih in skupinskih razstavah, na Bienalu Sao Paolo (Sao Paolo), v Muzeju Mudzarnok (Budimpešta), v Muzeju moderne umetnosti (Dunaj), v Narodni galeriji Zaceta (Waršava) in drugih. Od leta 2000 je zaposlena na Oddelku za likovno umetnost Pedagoške fakultete Univerze v Mariboru, kjer kot redna profesorica poučuje risbo in grafiko. Živi in dela v Ljubljani in Mariboru.

Skip to content